În ședința din 27 Noiembrie 2020, Consiliul Județean Brașov a aprobat regulamentul și caietul de sarcini pentru efectuarea serviciului de transport public județean de persoane prin curse regulate.
Regulamentul votat a fost doar o prelungire a vechiului regulament adoptat în anul 2014, ce trebuia să fie valabil doar până în 2019 când CJ Brașov ar fi trebuit să elaboreze un nou regulament si sa faca o noua licitatie pentru atribuirea licentelor.
În Octombrie 2020, când încă nu ne preluasem mandatele de consilieri județeni, regulametul a fost pus dezbatere publică. Am lucrat atunci, împreună cu alti colegii, la o serie de propuneri pentru îmbunătățirea acestui regulament. Am cerut de asemenea și am analizat toate propunerile care au fost trimise în timpul dezbaterii publice de la cetateni si asociatii catre CJ Brasov. Aceste propuneri au fost sintetizate într-o listă de 13 amendamente cu care m-am prezentat impreuna cu Marius Stoianovici la Consiliul Județean Brașov și pe marginea cărora am discutat cu domnul Şerban Todorică-Constantin vicepreședinte al CJ Brașov și cu doamna secretar general Maria Dumbrăveanu.
Principalele noastre propuneri au fost:
- Digitalizarea serviciului public – toți operatorii trebuie să asigure vânzarea biletelor și prin mijloace electronice (online)
- Reducerea emisiilor de carbon și creșterea gradului de confort al călătorilor – Toate mijloacele de transport trebuie să îndeplinească cel puțin norma de poluare Euro 4 începând cu 1.Ianuarie.2022 și Euro 5 începând cu 1.Ianuarie.2024. (La momentul actual majoritatea autobuzelor sunt Euro 2 sau Euro 3, deci au o vechime mai mare de 20 de ani)
- Toate mijloacele de transport vor fi dotate cu dispozitive de monitorizare GPS iar aceste date vor fi puse la dispoziția CJ Brașov.
- CJ Brașov va crea o aplicație electronică de trafic prin care va colecta de la operatori graficele de circulație, tarifele, coordonatele GPS ale mijloacelor de transport. Aceste date vor fi afișate public prin intermediul aplicației. Tot prin intermediul acestei aplicații se va intermedia vânzarea de bilete online, utilizatorii vor putea calcula rute și vor putea sesiza CJ Brașov cu privire la nereguli sau trimite sugestii pentru îmbunătățirea serviciului de transport.
- Adresa acestei aplicații electronice/website va fi afișată împreună cu nr de telefon al Autorității Județene de Transport, în limba română și engleză, în toate stațiile și mijloacele de transport.
- Introducerea monitorizării video în interiorul mijloacelor de transport.
- Permiterea accesului în mijloacele de transport a bicicletelor în limita spațiului disponibil și posibilitatea transportării bicicletelor în remorci, atașate autovehiculelor – prin crearea unor trasee turistice de weekend.
În urma discuțiilor cu executivul CJ Brașov, am decis să nu includem niciuna dintre aceste propuneri ca amendamente la prezentul regulament de transport. Am hotărât în schimb, să includem un singur amendament pentru a specifica foarte clar durata de valabilitate a acestui regulamentul: “până la adoptarea unui nou regulament, dar nu mai târziu de 31.12.2021”. Acest amendament a fost adoptat in sedinta de plen.
Ulterior, la invitatia domnului vicepresedinte Serban Todorica am facut parte, alaturi de colegul meu Marius Stoianovici din grupul de lucru creat pentru a elabora noul regulament de transport, grupele de trasee si contractele de delegare ce vor reglementa transportul judetean de persoane prin curse regulate in perioada 2022-2028.
In cadrul grupului de lucru am avut intalniri cu
- functionari publici din cadrul directiei drumuri judetene si servicii publice a CJ Brasov
- functionari din cadrul Primariei Mun. Brasov si cu primarul Allen Coliban
coducerea RATBV - Asociatia Metropolitana pentru Dezvoltarea Durabila a Transportului Public Brasov (AMDDTPBV)
- operatorii de transport ce au in prezent delegat serviciul de transport public judetean de persoane
- CERTRANS LEVEL SRL – consultantul ce a elaborat Studiului de trafic/mobilitate și oportunitate pentru efectuarea serviciului de transport public județean de persoane
Documentele propuse au trecut prin dezbateri publice. La fiecare etapa am strans propuneri de la cetateni si de la colegii consilieri locali si le-am prezentat executivului pentru a fi incluse in forma finala.
In Noiembrie 2021 CJ Brasov a lansat licitatia pentru atribuirea celor 51 de trase, organizate in 4 grupe de trasee. In forma finala a documentelor aprobate au fost incluse in mare parte toate propunerile de amendamente pe care le-am facut in Noiembrie 2020.
Am prezentat pe larg concluziile fiecarei etape pe pagina de facebook.
DETALII:
Noiembrie 2020
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=106159841334297&id=105610928055855
Decembrie 2020
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=111065787510369&id=105610928055855
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=114271090523172&id=105610928055855
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=113106053973009&id=105610928055855
Martie 2021
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=169160671700880&id=105610928055855
Iulie 2021
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=229294029020877&id=105610928055855
Noiembrie 2021
https://www.facebook.com/Silviu.Ivan.Nunvailer.CJBv/posts/404327611160439